Tuesday, February 07, 2006

Fra det ene til det andre

Tenkte jeg skulle legge ut litt flere bilder. Det virker som om de forige falt i smak. Må bare fortelle at de afrikanske pingvinene, som vi prøvde å få med oss hjem, hadde tidligere navnet "jackass penguin". Hehe...

Dagene går stort sett bort i programm fra skolen på dagtid, litt avslapping, før vi beveger oss ut enten for å spise eller ta noen øl. Noen av de som jobber frivillig som "hosts" for oss internasjonale studenter oppfordert oss til å gjøre det beste ut av den neste uken, siden det blir den siste uken med fri på lenge. Så vi har tenkt å gjøre akkuart det. I forriggårs var vi på den lokale baren, Cool Runnings, like borti gata. Da jeg og Ryan kom dit satt resten av gjenge allerede ved et langbord. Mandag er happy-hour hele kvelden og ølen koster 6 Rand. Der kan vi trives:) Det viste seg desseverre fort at omtrent halvparten av de som befant seg i lokalet på det tidspunktet var nordmenn. De klarer å bevege seg i flokk... Ikke at jeg sånn generelt har noe i mot mine egne landsmenn, men jeg reiste ikke til andre siden av jorden for å være sammen med dem. Klarte heldigvis å finne noen mer interessante mennesker. Pedro fra Angola og hans to venner fra Namibia. Vi pratet om fred i Angola, jobbmarked i Namibia, fotball (ja, jeg prøvde også å være med i diskusjonen), forskjellen på hvite og fargede i CT, spesielt på språkfronten, og President Bush. En fin kveld med andre ord.

Tidligere dagen fikk vi også prøvd oss på afrikansk trommekurs. Morsom, vanskelig, og herlig. Vi fikk et ordentlig tromme-show etterpå av instruktørende (bilde).

I går gikk vi litt lengre borti gata, til den litt avslappa baren "Stones". Her var det happy-hour hele kvelden og øl til 6 Rand. Hørt fet før? Virker som om alle utestedene har inngått samarbeid om hver sin ukedag. Traff en hyggelig mann som heter John, fra Mauritius, og vi diskuterete hans lands utfordringer (fattigdom i stor grad), mitt lands velferdsgoder (han var overrasket), privatisering og vanskeligheter ved å være ung politiker (ser ut som om de utfordringene er de samme overalt).

Til tross for at det tilsynelatende kan virke idyllisk her nede, sol, varme og billig øl, opplevde vi i dag de store kontrastene som Sør-Afrika har. Forskjellen mellom de rike og de ekstremt fattige er enromt, og det estimeres at man har en arbeidsledighet på opp mot 50%. Vi besøkte i dag to, av mange prosjekt, som UCT har ute i Township'ene rundt omkring. Den store sletta, Cape Flats, huser flere millioner mennesker som bor i det som kalles "informal settlements". Vi fikk høre om prosjektene vi kunne være med på, og i Khayelitsha traff vi på masse, masse barn på vei hjem fra skolen, som skulle innom biblioteket, og de var i hundre siden det var så mange som viste dem oppmerksomhet. Og jeg syns de var utrolig søt, og smeltet helt, så jeg skal mest sannsynlig hjelpe til med leksehjelp en gang i uken. Legger ved noen bilder tatt fra bussen om forholdene i Khayelitsha, som forøvring har over 1 million innbyggere, høy arbeidsledighet, høy smittefare for HIV/AIDS og turberkolose, mye rusmisbruk og kriminalitet og verdens (kanskje) søteste barn.

(NB! I dag (onsdag) har jeg prøvd tre ganger å laste opp bilder... Ingenting funker. Men jeg skal prøve igjen i morgen før jeg drar opp på campus)

4 comments:

Anonymous said...

Slik jeg tolker et det kommer du hjem fra Afrika med enten et lite adoptert barn eller en pingvin.

Anonymous said...

Kjære Siri :)

Nu sitt æ på NSU-kontoret i Bergen, skal hilse fra Mari (helen), Lene, Ingrid og hermund. Har lest bloggen din høyt for dem :)

Høres ut som om du har det veldig bra, æ e litt misunnelig!
Syns du e veldig flink til å oppdatere, fortsett sånN!!

Også lære du dæ sikkert det med bildan etterhvert ;)

*suss og klem* fra IndianerrrrRagni

Anonymous said...

Endelig tid til å lese bloggen din ... Spennende! Gleder meg til å se flere bilder!

Ellers tror jeg nok at de som advarer mot kameraflashing nok har rett, etter min kjennskap til landet og dømme! Minner om min venninne Grethe som på et kortreff i CT hadde glemt notene sine på campus - og tok en rask joggetur fra konsertlokale til campus for å hente dem. I bunad m/sølv. Hun fikk en overhøvling av guiden hun sjelden vil glemme ...

Men du har kanskje ikke med deg bunaden :-)...

Her i Bodø er det snø og snø og snø. Varmer oss dog på Ad Libs latinofestival. Tango Consertino i går - fantastisk!

Anonymous said...

Kjempegøy lesning!
Høret du hadde en liten prat med min far over msn, han skrøt til meg av bloggen din! :-)