Saturday, February 04, 2006

Afrikansk Jazz og Beachday

Kvelden ble tilbrakt ved Waterfront, den litt turistifiserte delen av CT. Vi fikk i oss litt mat, og dro på en hyggelig plass med levende musikk. Må innrømmet at jeg var noe skeptisk til plassen da vi først gikk inn... Det kunne se ut som hvilken som helst hotellbar. Men da bandet startet å spille ble jeg positivt overraskende. Et åttemansband som spilte en herlig blanding av latino og jazz, men med afrikanske trommer. Bandet hadde to trommiser som tok hver sin trommesolo, og det var helt fabelaktig. Og publikum deltok. Både med sang og dans på scenen. Julia og jeg hold oss til dansegulvet, men vi danset og svett og mer til. Rett og slett en herlig kveld.

Da vi kom hjem satte jeg, Toby x 2, Uwe og Ryan og pratet til langt på natt om det meste og ingenting. Koselig avslutning på kvelden.

Sov godt og lenge i dag. Akkurat i det jeg sto hadde hele gjengen bestemt seg for å dra på stranda. Jeg heiv meg med, og dreit i å hente mobilen min dom jeg leverte inn til reparasjon i går. Trenger den foreløpig ikke... Alle jeg kjenne er jeg stort sett sammen med uansett...

Transportsystemet her i CT er en interessant studie. Vi er blitt fortalt at busser og taxier ikke er å anbefale. Busser er et yndet sted for tyveri og taxisjåførene er ikke helt til å stole på, og dessuten dyre. Så hva gjenstår da lurer dere helt sikkert på. Jo da, en hybrid. Møt taxibussen! Taxibussen er det jeg kaller "kassebiler". Volkswagen Caravelle er et godt eksempel. Disse gamle bilene er pakket full av seter (de tar opp til 15 passasjerer), er eldgamle og har hull veggene og dører som ikke kan lukkes, og kjører på alle de mest trafikkerte veiene. Så du bare stopper en på veien. Og dette skjer vanligvis ved at co-piloten, som henger ut av vinduet roper ut destinasjonen til denne ene taxibussen, mens sjåfører tuter konstant. Ser de noen på gata som går, står eller sitter er de med en gang potensielle kunder. Så enkelt er det. Det som virker noe kaotisk, men som all annen offentlig transport er også denne organisert. Bilene kjører bare frem og tilbake på en bestemt rute, underveis hopper du av og på. Men alle bilene starter på sentralstasjonen, hvor det finnes lange køer av biler systematisk rangert etter hvor de skal kjøre. Det hindrer selvfølgelig ikke "innkasteren" i å prøve å snike i køen ved å plukke opp folk på vei til plattformen, men vi kommer oss nå dit vi skal, og det for en billig penge. Fantastisk system:) Og det koster bare ca 4 Rand for en tur (som er omtrent 4 kroner).

Kvelden ble tilbrakt hjemme. Lille-Toby lagde en herlig kyllinggryte til alle sammen, og etter middag ble vi bare sittende å snakke. Til tross for at det er lørdag blir det tidlig kveld i dag, vi skal møte opp til første dag av "orientation week" for internasjonale studenter i morgen klokken åtte! På en søndag... Grrr! Og siden vi ikke er helt fortrolig med veiene og bussen (til skolen er det gratis "shuttle" for alle studenter) er det best å være tidlig ute. Opp klokken halv sju

Så da tar jeg kvelden. Skal legge inn bilder, men foreløpig vil ikke blogger la meg gjøre det. Men det kommer!

1 comment:

Anonymous said...

Det høres jo fantastisk ut der nede. Transportsystemet du forteller om minner meg mye om det jeg opplevde da jeg var i India i høst. Fantastisk skummle greier, men man kommer seg da frem :D

Når du nevner du skulle på stranden så blir jeg en smule misunnelig. Her på det norske sørland hadde vi skikkelig snøvær og kaldt helvete i går kveld. Jeg vil ha sol og sommer og strand jeg også!

Gleder meg til bilder :)