Monday, April 17, 2006

Dag 3


Vi kom oss opp rimelig tidlig, og satte ut på dagens første oppdagelsesferd. Ut på tur med tradisjonelle Basotho hester. Det vi trodde var en rolig, og avslappet tur til en vakker foss viste seg snart å være noe helt annet. Vi var jo tross alt i en fjell-landsby. Her bar det rett opp og rett ned! Utrolig hva disse hestene fikk til.


Heldigvis kom vi oss frem og hoppet rett i elva. Ikke nok med det, men den unge gutten som gikk ned til fossen med oss hoppet også ut i elva, men klær, caps og støvler på. Og ble med på bilde. Veien tilbake gikk gjennom en fantastisk frodig dal langs et elveleie. Jeg tok meg i å undres over hvorfor ingen hadde spadd opp denne jorden til dyrket mark. Det skulle jeg få svar på senere… Det ble noe bratt på slutten, og jeg var bekymret for hestens ve og vel, men vi kom helskinnet hjem, både jeg og hesten min, Jumpy.

Etter rideturen bar det ned til maisåkrene. Jeg hadde fått guiden vår, Rambi, til å påstå at han hadde den beste og fineste maisen i hele Malealea og dette måtte jo dermed undersøkes næremere. Han var noe misfornøy i år, men mente fremdeles at hans mais var blant det beste. Det viste seg at i sommer (vår vinter) hadde det regnet noe forferdelig og dette fører til vanskeligheter med maisen. Grunnen til at ingen dyrket noe nede i dalen var at der var det vanskeligere med derenering… Siri lærte noe om jordbruk. Maisen var flott, og Rambis planter var noen av de høyeste vi kunne se på vår time ute i åkrene. Vi gikk fornøyd hjem, men tre nyplukkete maiskobler som ble fortært til middag.

No comments: