Thursday, March 09, 2006

Skole

Etter oppfordring fra Trud er det vel kanskje på tide at jeg forteller litt om hvordan skolearbeide går... Det jeg faktisk skal gjøre her:)

Har nå hatt to fulle uker med skole. De har lang sommerferie her... Startet skoleåret med fire fag. Jeg fikk beskjed om at det kanskje var litt mange fag. Så det naturlige ville være å prøve og finne ut hvor mye "vanlige" masterstudenter tar i et semester. Det finnes ikke et enkelt svar. Det viser seg at kurs på masternivå ikke beregnes ut fra vekttall eller studiepoeng. De bare er der... Noe som gjør det noe vanskelig å finne ut hvor mange fag jeg egentlig trenger for å få dette semesteret godkjent ved UiO. Men det ser ut som om det problemet løses seg av seg selv. Ett av fagene mine, South African Politics, ble kanselert fordi vi bare var tre stundeter. Noe som jeg syns var veldig synd fordi professoren var en av UCTs beste, og jeg tror faget hadde hjulpet meg mye, spesielt med masteroppgaven.

Deretter, i går møtte jeg opp for min første forelesning (forrige onsdag var valgdag og fridag) i Theories and Practice of Conflict Resolution. Fant ikke faget! Det var ingen i seminarrommet, og sekretæren som jobber for masterstudner var ikke der, og de andre admin ansatte viste ikke en gang hvem som foreleste... Så nå har jeg kun to fag. International Political Economics og International Relations. Begge er rimelige tunge fag og det er mye lesning. Og det er ikke som hjemme hvor det er greit å møte opp på forelseningene og lese rett før eksamen. I IR må vi levere inn en paper hver uke på et eller flere av temaene, som var på pensum. Og professoren startet jeg på helt feil fot med. Han er nemlig et medlem av Greenpeace og ikke så glad i nordmenn som spiser hvalkjøtt...

Så til tross for at jeg ikke har noen forelesninger i dag skal seg forflytte meg vekk fra blogg, aftenposten.no, msn messenger og gmail og over til Latin America in the new world order.

1 comment:

Anonymous said...

Høres bra ut, bortsett fra trøbbel med å finne frem, finne fag osv osv. Høres ut som mæ på uni i bynnelsen da, om e e no trøst ;)

Og en ting skal du vite.. det går ikkje an å bare panikklese på slutten av et semester i Norge lenger.. Takket være kvalitetsreformen. Som, etter mi meining, e nokka tull.

Greenpeace e no tull, prøv å sette fokus på Frankrike og prøvesprenging i stedet.

Feira du kvinnedagen?
Gratulere med overstått uansett :)
*klem*